Varer i kurven
0item(s)

Din indkøbskurv er tom.

Product was successfully added to your shopping cart.

Fang An 1 (kopimappe)

Hurtigt overblik

ISBN 978-87-93552-56-2
Kopimappen af Camilla Vium Andersen er et ringbind med 148 sider med kort, som passer til de emner, du finder i Fang an 1 elevbogen. De udvalgte ord fra bogens 11 emner er at finde i tre forskellige udgaver her i kopimappen, sammen med en række forslag til aktiviteter med kortene.


Se hele indholdet her
298,00 kr

Lagerstatus: På lager

Detaljer


Kopimappen består af kort, som passer til de emner, du finder i Fang an 1 elevbogen. De udvalgte ord fra bogens 11 emner er at finde i tre forskellige udgaver her i kopimappen.

De store kort (A5) med illustration og det tyske ord, kan benyttes til ophængning i klassen, mens der arbejdes med emnet.

De små kort findes i tre udgaver. Et kort med illustration og det tyske ord, et kort kun med illustration, og
et kort kun med det tysk ord.

Kortene kan med fordel kopieres i forskellige farver og lamineres, hvis man ønsker flere grupper i gang
med aktiviteterne samtidig, og gerne vil have let ved at holde sættene adskilt.
De følgende aktiviteter er forskellige i forhold til sværhedsgrad og kompleksitet, og man må som lærer
selv udvælge og tilpasse aktiviteten til netop den elevgruppe man har.
Der arbejdes bl.a. med følgende mål fra 1. og 2. fase af fælles mål efter 7. klasse:

• Eleven kan bruge sproget i sang, spil, leg og bevægelse
• Eleven kan stille og besvare enkle spørgsmål om nære emner
• Eleven kan forstå enkle ord, udtryk og budskaber ud fra situation, gestik og mimik
• Eleven kan efterligne og gentage tyske ord og udtryk

Forslag til aktiviteter

Smack Speil
Der skal bruges 1-2 spil kort - til at starte med kan det være kortet med ordet på, og ønskes der større udfordring
kan kortene med udelukkende illustrationer på benyttes.
Alle elever på nær en stiller sig i en rundkreds. Alt efter antal kan klassen deles i to grupper, så flere bliver
aktiverede. Alle elever får udleveret et kort, som de skal være. Eleven i midten får desuden udleveret en
smacker (en sammenrullet avis eller lignende).
Der startes med en runde hvor alle fortæller, hvilket ord de har fået. Så sætter læreren legen i gang ved at
sige et af ordenefx "rot", eleven i midten skal nu nå at røre den elev der har ordet "rot" med smackeren før,
eleven når at sige en af de andre elevers ord. Jagten fortsætter indtil eleven i midten når at ramme en af
eleverne, inden de får sagt et nyt ord. Når det sker, bytter eleven i midten plads med den elev der blev rørt,
og den nye elev tager plads i midten, mens den der lige har været smacker starter med at sige det næste
ord. Eleverne i cirklen må ikke flytte sig for at undgå at blive ramt.
Variation: Eleverne kan holde deres kort synligt for smackeren, så der er hjælp til at finde ud af hvem der hvem.

Wort Stafette
Der skal bruges et sæt kort med illustration og et sæt kort med de tyske ord pr. gruppe - her er det en
fordel med forskellige farver til grupperne. Eleverne inddeles i grupper, jo færre i grupperne jo højere er aktivitetsniveauet.
Hver gruppe får udleveret et sæt kort i deres farve (enten dem med illustrationerne eller
dem med de tyske ord). Uden for klassen eller i den anden ende af lokalet placeres det andet sæt kort med
billedsiden opad. Gruppen må nu sende en elev afsted efter et kort ad gangen, således at eleverne skiftes
til at hente kort. Tilbage i gruppen skal alle kortene nu lægges op parvis (illustration + ord) før stafetten er færdig.

Variation: Der skal bruge 2 eller flere sæt kort. Læreren lægger halvdelen af kortene (fx ordkortene) uden
for klassen eller i den anden ende af rummet uden hensyntagen til farve. Den anden halvdel af kortene
blandes og alle elever får udleveret et kort, som de skal finde en makker til blandt de udlagte kort – igen
uden at farven er vigtig. Hver gang en elev kommer tilbage med et stik, får eleven udleveret et nyt kort.
Aktiviteten fortsætter til læreren ikke har flere kort tilbage.

Quiz und tausch
Der skal bruges 1 spil kort med de tyske ord. Hver elev får udleveret et kort, og eleverne finder en anden
elev som de quiz og bytter med. Den ene elev siger det tyske ord hans/hendes kort repræsenterer, og den
anden elev skal sige, hvad det er på dansk. Herefter er det den anden elevs tur til at præsentere sit kort og
den første elevs tur til at oversætte. Herefter bytter eleverne kort og finder hver en ny elev, de kan quiz og bytte med.

Variation: Eleverne skal fange den, de vil quiz og bytte med.
Variation: Den ene halvdelen af eleverne har kort med illustrationer og den anden halvdel har kort med
de tyske ord. Legen startes op som grundlegen ovenfor. Når læreren siger match, skal eleverne hurtigst
muligt finde den elev, der har det kort, der passer med deres eget.

Variation: Eleverne mimer deres ord, og den anden elev skal gætte, hvad for et tysk ord, det er de har.
Variation: Eleverne forklarer deres ord på tysk uden at bruge ordet, og den anden elev skal gætte, hvad det
er for et tysk ord de har.

Memory
Der skal bruges et sæt kort illustrationer og et sæt kort med tyske ord pr. gruppe. Eleverne inddeles i
grupper på fx 3-4, så hver gruppe har en farve kort. Kortene lægges ud, så alle billedkortene ligger i den
ene ende af lokalet, og alle ordkortene ligger i den anden ende. Alle kortene spredes ud, så de ikke dækker
hinanden og ligger med billedsiden nedad. Grupperne står ved den ende, hvor billedkortene er. I gruppen
skiftes eleverne nu til at vende et kort med billedet og løbe op og prøve at vende det tilsvarende ordkort.
Der må kun vendes et kort i hver ende pr. tur. Hvis det lykkes to kort, der passer sammen, parres de to kort
og gives til læreren. Hvis ikke vendes kortene igen. Eleverne skal skiftes til at vende kort, men de må gerne
kommunikere om, hvor de forskellige kort ligger. Den gruppe der først har fået alle sine stik har vundet.
OBS: Aktiviteten tager nemt 15-20 min. men de er godt givet ud.

Variation: Kortene i den ene ende ligger med billedsiden opad.
Variation: Alle elever i gruppen må løbe samtidig. Kan virke kaotisk, men tager kortere tid.
Variation: Spilles på traditionel vis ved et bord i klassen.

Wort Lauf
Der skal bruges 1 sæt billedkort, der sættes op på en væg eller tavle med lærertyggegummi, og et sæt
ordkort, som læreren har i hånden. Eleverne deles i 2-3 hold og står et par meter fra kortene. Hver gruppe
stiller sig i en rækkefølge, og den første i hver gruppe er klar. Læreren trækker nu et af ordkortene og siger
ordet på tysk, og det gælder for de forreste elever om at komme først hen og klaske billedkortet, der passer
til - enten med hånden eller en fluesmækker. Den gruppe der når det først får point. Herefter trækker
læreren et nyt kort, og de næste elever prøver at komme først til det ord. Aktiviteten kan enten køre på
tid, til alle elever har været igennem x antal gange eller til alle ordene har været brugt.

Variation: Det er ordkortene der er hængt op, og læreren siger det danske ord.

Yderligere information

Rating filter Nej

Tags på produkter

Brug mellemrum til at adskille tags. Brug apostroffer (') til flere ord i ét tag.

Det Taktile koncept består i at skabe et forlag der i tæt samarbejde med aktive lærere, skaber godt tidssvarende undervisningsmateriale.