500 med udsagnsord

Af Tina Winther og Naja Lundgreen

DKK 50,00 (eksl. moms)

Her trænes udsagnsordenes regelmæssige bøjningsformer. Igennem spillet præsenteres spillerne hele tiden for udsagnsordenes endelser, således at udsagnsordenes endelser tydeliggøres og læres som endelsesmorfemer.

Spillet spilles som det klassiske spil 500, men hvor et stik udgøres af forskellige bøjninger af et udsagnsord. Samles 3 bøjninger, kan disse lægges ned, og modstander får mulighed for at lægge til. Læs hele spilvejledningen nedenfor.

Spillet leveres i en solid plastæske (se billede)

ISBN978-87-93826-13-7
TrinIndskoling, Mellemtrin
KategoriSpil
  • Beskrivelse

    Formål: Her trænes udsagnsordenes regelmæssige bøjningsformer. Igennem spillet præsenteres spillerne hele tiden for udsagnsordenes endelser, således at udsagnsordenes endelser tydeliggøres og læres som endelsesmorfemer.

    Antal spillere: 2 – 6
    Spillet: Hver spiller tildeles 8 kort og resten af kortene lægges i en bunke på bordet med billedsiden nedad. Det øverste kort vendes og placeres lige ved siden af bunken. Ved begyn- delsen af en spillers tur, har vedkommende tre muligheder. Man kan trække det øverste kort fra bunken med billedsiden nedad, man kan trække det øverste kort fra bunken med billedsiden opad eller man kan tage hele bunken med billedsiden opad.

    Det/de kort placeres nu i spillerens hånd. Det gælder nu om at lave stik ud fra de kort, man har på hånden.
    Et stik består af tre (eller ere) kort af samme udsagnsord, som bøjes i rækkeføl- gen: stamme, at-form, nutid, datid, kort tillægsform og lang tillægsform fx spis, spise, spiser, spiste. Hvis man har et stik, kan det lægges på bordet med billedsiden opad, så alle kan se det. Bemærk, at hvis man vælger at tage hele bunken med billedsiden opad, skal man kunne lægge et stik ned efterfølgende. Kan man ikke det, fratrækkes man 50 point.
    Som spiller kan også komme af med kort ved at ’lægge kort til’ modstanderens stik. Her kan lægges til med bare et enkelt kort. Sidder en modstander eksempelvis med ‘drøm, drømme, drømmer’, kan man lægge ‘drømte’ ned på bordet foran sig selv.

  • Ligesom i det tradtionelle ‘femhundrede’ kan man også vælge at spille med ‘3 ens’ dvs. at man må lægge 3 ens kort ned fx 3 kort, hvor alle udsagnsordene står i nutid.
    Agent Kodeknæk er joker og kan gælde for ethvert kort. Sidder man eksempelvis med ‘grin og griner’ kan man lægge Agent Kodeknæk som en joker i stedet for ‘grine’. Hvis en modspiller sidder med kortet ‘grine’, kan han bytte den ud med Agent Kodeknæk, som han derefter selv kan anvende, som han vil.
    Sker det, at en spiller lægger et kort i bunken med billedsiden opad, som kan lægges til et stik, der allerede ligger på bordet, gælder det om at råbe ”Rommy” så hurtigt som muligt. Den, der gør det først, må nu tage kortet og lægge det til stikket.

    Alle spilleres ture ender med, at man lægger et kort ned i bunken med billedsiden opad. Dette gælder dog ikke, hvis man har lagt alle kort på bordet og dermed ikke har ere kort. Så undlader man blot at lægge et kort ned. Hvis man kun har et kort tilbage, lægges det med billedsiden nedad og det siges, at man nu ’har lukket spillet’. Man må dog ikke lukke på bar bund. I første runde gælder, at man hverken må tage hele bunken eller lukke spillet.
    Pointgivning i 500:
    Efter at spillet er lukket, skal der tælles point. Kortene har følgende værdier: Agent Kodeknæk: 25 point.
    Alle øvrige kort: 10 point.
    De kort, der er lagt ned som stik, tæller posi- tivt. De kort, man ender med at have tilbage på hånden, tæller negativt i regnskabet. Spillet gentages, indtil en spiller har opnået 500 point i alt

Afprøvede materialer!
Skabt af lærere, afprøvet i klasseværelset
Brug for hjælp?
Skriv på info@forlagetvektor eller ring +45 40 15 22 40
Personlig betjening!
De personer der tager telefonerne pakker også materialet - vi kender din ordre
Updating…
  • Ingen varer i kurven.