Komma i overbygningen

Af Kirsten Koch Jensen

DKK 29,00 (eksl. moms)

Lær at sætte komma eller få genopfrisket reglerne med “Komma i overbygningen”. Hæftet er et individuelt træningskursus, til elever der har brug for en hurtig, men alligevel grundig gennemgang af kommareglerne, samt til elever, der har brug for et “brush-up”.

Hæftet er overskueligt bygget op, hvert kapitel indeholder eksempler og noter, der leder eleven henimod opgaverne, som passer til eksemplerne. Materialet afsluttes med en række læsetekster, som eleverne selv kan arbejde med efter behov.

Læs mere om kommaregler herunder.

ISBN978-87-93826-63-2
TrinMellemtrin, Udskoling
KategoriHæfter
  • Beskrivelse

    Til hvert kapitel vises en række eksempler med forklarende noter, der skal oplyse og guide eleven, når denne skal lave opgaverne der passer til eksemplerne.

    Der er også sammenhængende tekster undervejs, hvor eleven kan øve det, der har været gennemgået. Bagerst i hæftet er der flere øvetekster der kan bruges efter behov.

    I hæftet gennemgåes og trænes kommareglerne ved gennem en række opgaver. Hæftet lægger ud med en gennemgang af udsagnsled og grundled, og deres betydning for kommasætningen. Herefter arbejdes der med komma mellem helsætninger og fortsætter med at beskæftige sig med komma ved ufuldstændige sætninger, opremsning, ledsætninger, direkte tale og meget mere. Hele listen af komma emner der gennemgåes kan ses i hæftets indholdsfortegnelse, der kan ses i sin helhed ved at klikke på “Se alle sider” her ovenfor.

  • Kommaregler

    Før du går i gang med at bruge materialet sammen med dine elever, er der nogle ting, du bør afklare med dig selv vedrørende kommatering.

    Dansk Sprognævn anbefaler, at man ikke bruger startkomma (komma foran ledsætninger), men mange lærere (og forældre) bruger startkomma – hvilket er helt legalt.

    Som det fremgår, bruger også jeg startkomma. I hæftet her lægges der op til, at eleven selv kan bestemme, men det vil nok være hensigtsmæssigt, at alle elever arbejder med samme regel (startkomma eller ikke startkomma). Derfor kan du beslutte, om der skal arbejdes med eller uden startkomma. Måske vil det være relevant at tale med lærere i overbygningen om dette – især hvis disse på et tidspunkt skal overtage undervisningen. Som bekendt kan man vælge altid at sætte komma foran ’men’, men man kan også nøjes med at sætte komma foran ’men’ i de tilfælde, hvor der skal være komma. Her er det måske ikke så afgørende, at alle i klassen følger samme regel, blot den enkelte elev er konsekvent i sit valg.

Afprøvede materialer!
Skabt af lærere, afprøvet i klasseværelset
Brug for hjælp?
Skriv på info@forlagetvektor.dk eller ring +45 40 152 240
Personlig betjening!
De personer der tager telefonerne pakker også materialet - vi kender din ordre
Updating…
  • Ingen varer i kurven.