Tal Match!

DKK 65,00 (eksl. moms)

Tal Match er et matematik spil til undervisningen på mellemtrinnet og udskolingen. Spillets overordnede læringsmål er, at eleverne træner og automatiserer sammenhængen mellem brøker, decimaltal, diagram og procent.

Det gælder om for hver spiller at slippe af med sine kort. Den deltager der først lægger sit sidste kort er Match! vinder. Som man kender det fra Uno, kan kort lægges til bunken, hvis det har samme værdi eller farve som det øverste kort i spillebunken.

Det er muligt at benytte sig af specialkort som “TA’ 3 kort” eller “Vælg farve”, hvilket bidrager til et rigtig sjovt og organisk spil som eleverne syntes godt om!

Læs mere om fremgandsmåde og regler herunder.

TrinMellemtrin
KategoriSpil
  • Vejledning

    Kortspillet her kan bruges på mange forskellige måder til undervisningen i matematik. Vi anbefaler at matematikspillet her spilles efter reglerne for Tal Match! herunder, reglerne er baseret på spillet Uno, hvorfor eleverne lynhurtigt får fat i hvordan spillet spilles, samtidig med at de træner deres matematiske færdigheder.

    Tal Match!
    Fra 4. klasse
    2-4 spillere
    Spillet tager ca. 20 min.

    Indeholder:
    1 tal kort i hver farve (4 farver)
    8 TA’ 3 kort (2 i hver farve)
    8 opgavekort (2 i hver farve)
    4 vælg farve
    4 TA’ 3 og vælg farve

    Spillets formål:
    Overordnet læringsmål er at eleverne træner og automatiserer sammenhængen mellem brøker, decimaltal, diagram og procent.
    Det gælder om for hver spiller at slippe af med sine kort. Den deltager der først lægger sit sidste kort er Match! vinder.

    Forberedelse:
    1. Spillerne afgør, hvem der blander, deler ud og starter spillet. Evt. den der først har fødselsdag.

    2. Kortene blandes, og der deles 6 kort ud til hver spiller.

    3. De resterende kort lægges med bagsiden op, øverste kort vendes og lægges ved siden af i en spillebunke.

    4. Spillerne lægger efter tur et af deres kort på spillebunken. Kort kan lægges, hvis det har samme værdi eller farve som det øverste kort i spillebunken. Hvis en spiller ikke kan lægge et kort, trækkes et fra bunken med bagsiden op, hvis det nye kort kan lægges på øverste kort i spille-bunken må det gøres med det samme.
    Passer dette kort ikke, går turen videre til næste spiller.

    5. Sidder man med kort på hånden som kan spilles, må man gerne vælge ikke at gøre det, men i stedet trække fra bunken. Kortet der trækkes må spilles, men ikke kort fra hånden.

    6. Når en spiller lægger anden sidste kort og dermed kun sidder med et kort tilbage på hånden, skal spilleren sige: sidste Match!, glemmes dette, skal spilleren trække 2 kort fra bunken.

  • Specialkort: 
    1. TA’ 3 kort, næste spiller skal tage 3 kort op, uden at lægge ned i spillebunken. Der kan ikke lægges to TA’ 3 kort oven på hinanden.

    2. Opgavekort. Lægges et opgavekort skal næste spiller løse opgaven inden spilleren må lægge eller trække. Kan spilleren ikke løse opgaven, springes vedkommende over, og opgaven går videre til næste spiller.

    3. Vælg farve – spilleren der lægger dette kort, vælger hvilken farve der skal skiftes til.

    4. TA’ 3 og Vælg farve, spilleren der lægger dette kort, vælger ny farve. Næste spiller tager 3 kort op og må ikke lægge ned.

    Variationer:
    Spillet kan spilles uden opgavekort.
    Spillet kan spilles som krig uden specialkort.

    Alle kortspil leveres inklusiv plastikæske til opbevaring.

Afprøvede materialer!
Skabt af lærere, afprøvet i klasseværelset
Brug for hjælp?
Skriv på info@forlagetvektor.dk eller ring +45 40 152 240
Personlig betjening!
De personer der tager telefonerne pakker også materialet - vi kender din ordre
Updating…
  • Ingen varer i kurven.