Generelt
Fingerfri kortæskerne til dyskalkuli er en samling af kort, som er designet til at hjælpe børn med at lære og forstå matematik ved at se på, men ikke tælle på fingrene. Hver kortæske indeholder et sæt kort, som dækker et bestemt matematisk emne.
Vejledning
Efter at beregningsstrategien “tier før etere” er brugt for at løse additions- og subtraktionsproblemer, og multiplikation er blevet øvet ved hjælp af beregningsmetoderne for addition og subtraktion, kan denne æske bruges til at øve og konsolidere alle fire regnearter på en mere dybdegående måde. Division er grundlæggende det omvendte af multiplikation og derfor tilbyder denne æske også division sammen med de tidligere øvede regnearter.
Denne æske indeholder 100 sæt memorykort med tal op til 144. Der er 25 kortpar til hver af regnearterne addition, subtraktion, multiplikation og division. Hvert sæt kort består af et opgavekort og et matchende resultatkort. Regnestrategien “tier før etere” vises grafisk ved hjælp af en tallinje på resultatkortene til additions- og subtraktionsproblemer.
Den gentagende brug af den samme regnestrategi, hvor man bruger addition eller subtraktion, når man løser multiplikationsopgaver, vil gradvist konsolidere og automatiserer sig ved anvendelse af kortene.
At lære spillekortene/regnestrategien
Før spillet begynder skal eleven se memorykortene og have strategien forklaret.
Additions- og subtraktionsmatematikopgaver skal her løses ved hjælp af tallinjen. Derfor viser det ene kort i hvert sæt opgavekortet regnestrykket, og det andet kort beskriver beregningsmetoden, herunder både det midlertidige resultat (mellemregningen) og det endelige svar. Tiere bliver først lagt til eller trukket fra, efterfulgt af enere.
Eksempel på matematikopgaver, der viser brugen af beregningsstrategien (se illustrationerne i den trykte vejledning):
57 + 27 = (57 + 20) + 7 = 84
Den store bue symboliserer tilføjelsen/subtraktionen af tierne, den lille bue tilføjelsen/subtraktionen af enere (se illustrationerne i den trykte vejledning).
93 – 64 = (93 – 60) – 4 = 29
Multiplikation udføres ved hjælp af addition eller subtraktion. Multiplikationsstrategier bruges til at løse divisioner (Se illustrationerne i den trykte vejledning).
12 x 6 = (10 x 6) + 6 + 6 = 72
72 : 8 = (10 x 8) – 8 = 72 ((9 x 8))
Beskrivelse af spillet
Mindst 12 udvalgte sæt kort, afhængigt af elevernes niveau og antal. Jo dygtigere eleverne er, desto flere sæt kort bør man bruge. Matematikopgaverne kan enten bestå af blandede problemer, eller spillet kan fokusere på at øve kun en af reglerne, det er underviserens der skal vurderer dette ud fra elevernes kunnen.
Målet med spillet:
Målet er at finde så mange sæt kort som muligt. Dette Memoryspil handler imidlertid ikke om at finde identiske billeder, men om metoden og det korrekte resultat, der svarer til en given matematikopgave.
Spilinstruktioner:
Kortene blandes godt og spredes ud med bagsiden opad på bordet. Spillerne tager skiftevis to kort, det ene efter det andet. Hvis kortene ikke hører sammen, bliver de liggende og vendes om. Hvis to matchende kort bliver vendt, får spilleren lov til at beholde kortene.
For at kunne identificere to kort, der hører sammen, skal en spiller løse opgaverne på kortet korrekt for at nå frem til resultatet på det andet vendte kort, med andre ord skal de løse beregningen ved hjælp af den relevante regnestrategi. En spiller må fortsætte med at vende kortpar, indtil de ikke kan finde et matchende par.
Slutningen af spillet:
Spillet er færdigt, når alle sæt kort er blevet fundet. Vinderen er den spiller med flest stik.
Definition og symptomer på Dyskalkuli (talblindhed)
Dyskalkuli er en specifik matematisk indlæringsvanskelighed. Børn, der har matematiske indlæringsvanskeligheder, har svært ved at lære at bruge grundlæggende matematiske operationer (addition, subtraktion, multiplikation, division) og med at forstå og bruge visuelt-rumlige repræsentationer af tal, såsom tal-linjer. En specifik matematisk indlæringsvanskelighed indebærer en nedsat evne til at tænke aritmetisk. Aritmetisk tænkning involverer “at tænke i, med og om tal”. Udviklingen og træningen af aritmetisk tænkning danner grundlaget for erhvervelsen af grundlæggende matematisk forståelse.
Vanskelighederne hos børn med dyskalkuli bliver ofte tydelige fra 1. klasse og fremad. Børn, der diagnosticeres med en specifik matematisk indlæringsvanskelighed i 1. klasse, har allerede vanskeligheder med at tælle i børnehaven. Sammensætning af tal kan kun ske med hjælp af fingre. Matematisk svage børn antager, at de skal tælle objekter i en systematisk sekvens for at få det korrekte resultat. De mister overblikket, så snart der ikke længere er en systematisk tællelig sekvens til rådighed for dem for at finde et svar, og samtidig forventes det at de kan bruge grundlæggende som strategi. De fortsætter med at bruge deres fingre til at tælle for at støtte deres arbejde med grundlæggende talberegninger, men kan senere ikke gå videre fra at bruge deres fingre uden målrettet træning. De er kun i stand til at krydse titallet ved at tælle på (for eksempel, når de prøver at finde ud af 8 + 7, fortsætter de med at tælle fra 8: 8 + 7 = 9, 10, 11… 15) – at tælle som strategi.
Mange børn udvikler hemmelig tælling. Deres nedsatte evne til at bruge mere avanceret matematisk tænkning forårsager stigende vanskeligheder, når matematikundervisningen bliver mere avanceret. Det kræver god observationsevne fra lærerens eller pædagogens side for at genkende, at et barn er afhængig af hemmelig tælling.
Spilæskerne kendes også under navnene Fingerfrei og Fingerfree.