Fingerfri – Subtraktion op til 100

DKK 110,00 (eksl. moms)

Fingerfri Subtraktion op til 100

Dette memoryspil fungerer på samme måde som Fingerfri addition op til 100.  Eleverne skal løse subtraktionsopgaverne på kortene ved hjælpe af regnestrategien ”Tiere før enere” og matche kortene med de modsvarende partnerkort der viser beregningens mellemregning og endelige resultat.

Henvender sig til: Elever i indskolingen, specialundervisningen og til elever med dyskalkuli (talblindhed)

Indhold: 80 spillekort (40 kortpar), heraf 40 opgavekort og 40 resultat kort med mellemregning • 2 faneblade til subtraktionsopgaver i 2 sværhedsgrader.

 

TrinIndskoling, Specialundervisning
KategoriSpil
  • Generelt

    Fingerfri kortæskerne til dyskalkuli er en samling af kort, som er designet til at hjælpe børn med at lære og forstå matematik ved at se på, men ikke tælle på fingrene. Hver kortæske indeholder et sæt kort, som dækker et bestemt matematisk emne.

    Vejledning

    Fingerfri subtraktion op til 100 indeholder 40 Memory kortpar til at øve den grundlæggende subtraktion med tal op til 100. Et kortpar består af et opgavekort og et matchende resultat kort. Opgaverne skal løses ved hjælp af regnestrategien ‘tier før enere’, som bruges til alle kortene i spillet. For at støtte eleverne, visualiseres strategien grafisk på resultatkortene ved at vise, mellemregningen samt beregningens endelige resultat.

    Før spillet kan begynde skal eleverne have vist memorykortene og have strategien forklaret.

    De matematiske problemer skal løses med hjælp af tallinjen. Derfor viser det ene kort i et kortpar en matematisk opgave, og det andet kort beskriver beregningsmetoden, inklusive mellemregningen og det endelige svar. Tierne trækkes fra først, efterfulgt af enere.

    92 – 58 = (92 – 50) – 8 = 34

    Den store bue symboliserer subtraktion af tierne, den lille bue subtraktion af enere.

    Beskrivelse af spillet

    Mindst 12 udvalgte kortpar, afhængigt af elevernes niveau og antal. Jo dygtigere eleverne er, desto flere kortpar bør man bruge.

    Mål for spillet:

    Målet er at finde så mange kortpar som muligt. Dette Memo spil handler dog ikke om at finde identiske billeder, men om beregningsmetoden og det korrekte resultat, der svarer til et givet matematisk problem.

    Spilinstruktioner:

    Kortene blandes godt og lægges med bagsiden opad på bordet. Spillerne tager skiftevis to kort og vender dem om.

    Hvis kortene ikke hører sammen, bliver de liggende, og spillere tager turen videre. Hvis to matchende kort bliver vendt, må spilleren beholde kortene.

    For at kunne identificere to kort, der hører sammen, skal en spiller løse opgaven på kortet for at nå frem til resultatet på det andet kort, med andre ord skal de løse beregningen ved hjælp af den relevante beregningsstrategi, der øves.

    En spiller må fortsætte med at finde kortpar, indtil de ikke kan finde et matchende par.

    Afslutning af spillet:

    Spilleren med flest stik har vundet spillet

  • Definition og symptomer på Dyskalkuli (talblindhed)

    Dyskalkuli er en specifik matematisk indlæringsvanskelighed. Børn, der har matematiske indlæringsvanskeligheder, har svært ved at lære at bruge grundlæggende matematiske operationer (addition, subtraktion, multiplikation, division) og med at forstå og bruge visuelt-rumlige repræsentationer af tal, såsom tal-linjer. En specifik matematisk indlæringsvanskelighed indebærer en nedsat evne til at tænke aritmetisk. Aritmetisk tænkning involverer “at tænke i, med og om tal”. Udviklingen og træningen af aritmetisk tænkning danner grundlaget for erhvervelsen af ​​grundlæggende matematisk forståelse.

    Vanskelighederne hos børn med dyskalkuli bliver ofte tydelige fra 1. klasse og fremad. Børn, der diagnosticeres med en specifik matematisk indlæringsvanskelighed i 1. klasse, har allerede vanskeligheder med at tælle i børnehaven. Sammensætning af tal kan kun ske med hjælp af fingre. Matematisk svage børn antager, at de skal tælle objekter i en systematisk sekvens for at få det korrekte resultat. De mister overblikket, så snart der ikke længere er en systematisk tællelig sekvens til rådighed for dem for at finde et svar, og samtidig forventes det at de kan bruge grundlæggende som strategi. De fortsætter med at bruge deres fingre til at tælle for at støtte deres arbejde med grundlæggende talberegninger, men kan senere ikke gå videre fra at bruge deres fingre uden målrettet træning. De er kun i stand til at krydse titallet ved at tælle på (for eksempel, når de prøver at finde ud af 8 + 7, fortsætter de med at tælle fra 8: 8 + 7 = 9, 10, 11… 15) – at tælle som strategi.

    Mange børn udvikler hemmelig tælling. Deres nedsatte evne til at bruge mere avanceret matematisk tænkning forårsager stigende vanskeligheder, når matematikundervisningen bliver mere avanceret. Det kræver god observationsevne fra lærerens eller pædagogens side for at genkende, at et barn er afhængig af hemmelig tælling.

    Spilæskerne kendes også under navnene Fingerfrei og Fingerfree.

Afprøvede materialer!
Skabt af lærere, afprøvet i klasseværelset
Brug for hjælp?
Skriv på info@forlagetvektor.dk eller ring +45 40 152 240
Personlig betjening!
De personer der tager telefonerne pakker også materialet - vi kender din ordre
Updating…
  • Ingen varer i kurven.