Fingerfri med tallene 1-20

DKK 110,00 (eksl. moms)

Denne Fingerfri kortsæske forbereder børn på de fire grundlæggende regningsarter, styrker forståelsen af tal og orientering i talområdet fra 1 til 20. I dette memoryspil øver børnene sig på at placere tallene 1-10 korrekt på talaksen uden at tælle og til at matche tallene 11-20 med den passende mængde. Fingrene fungerer som en forløber for tallinjen, hvor hver finger har sin faste placering.

Velegnet til: Børn i alderen 6-10 år, specialundervisning, talblindhed og førskole/ tidlig indskoling.

Æsken indeholder 40 spillekort (20 par kort) heraf 20 billedkort og 20 kort med de modsvarende tal.

 

TrinIndskoling, Specialundervisning
KategoriSpil
  • Generelt

    Fingerfri kortæskerne til dyskalkuli er en samling af kort, som er designet til at hjælpe børn med at lære og forstå matematik ved at se på, men ikke tælle på fingrene. Hver kortæske indeholder et sæt kort, som dækker et bestemt matematisk emne.

     

    Vejledning

    Fingerfri tallene fra 1-20 forbereder de fire regnearter, træner forståelsen af talbegreber samt evnen til at bevæge sig mellem tal fra 1 til 20. Eleverne skal mestre dette for at kunne arbejde de 4 regnearter. Ved at spille Memory-spillet øver børnene sig uden at tælle på at placere tal på en talakse (1-10) samt at tildele tal til mængder (11-20). Positionerne af tal fra 1 til 10 på talaksen visualiseres på kortene ved to håndflader (se billedet i den trykte vejledning), der er placeret ved siden af hinanden. Hænderne fungerer som en skabelon for talaksen. Hver finger har sin faste plads.

    Tallene 11 til 20 repræsenteres som mængder ved hjælp af farvede cirkler (se billedet i den trykte vejledning). Et kort, der viser et tal, og et kort, der viser en repræsentation af talaksen (hænder) eller mængde (cirkler), udgør et par. Eleven skal kunne skelne mellem ettere og tiere, før de kan gå videre til at løse grundlæggende talproblemer.

    At lære spillekortene / strategien at kende:

    Inden spillet skal eleven se gennemgå memory-kortene og have strategien forklaret.

    Hver finger tildeles et tal fra et til ti i en venstre-til-højre sekvens (se billedet i vejledningen). Hænderne placeres fladt på bordet, og fingrene har deres faste plads i forhold til tallene op til 10. Herefter repræsenteres mængderne fra 11 til 20 med farvede cirkler (se billedet i vejledningen).

    Fingrene kan derefter bruges til at repræsentere tal-linjen. Man kan ikke tælle i ’hemmelighed’ når man har hænderne foran sig på den måde, da man vil blive afsløret af små bevægelser af fingrene.

    Spilbeskrivelse

    Kortene:

    Mindst 12 udvalgte kortpar afhængigt af elevernes koncentrationsevne, alder og antallet af børn. Jo dygtigere børnene er, desto flere kortpar kan bruges.

    Målet med spillet:

    Målet er at finde så mange kortpar som muligt. Dette Memo-spil handler dog ikke om at finde identiske billeder, men om tal, der svarer til den korrekte placering på tal-linjen (hænder) eller tal, der svarer til matchende mængder symboliseret ved de røde cirkler/ prikker på kortene.

    Spil instruktioner:

    Kortene blandes godt og spredes ud med bagsiden opad på bordet. Spillerne tager skiftevis to kort og vender dem om.

    Hvis kortene ikke hører sammen, vendes de om igen. Hvis to matchende kort bliver vendt om, får spilleren lov til at beholde kortene.

    Spilleren med flest stik har vundet spillet.

     

  • Definition og symptomer på Dyskalkuli (talblindhed)

    Dyskalkuli er en specifik matematisk indlæringsvanskelighed. Børn, der har matematiske indlæringsvanskeligheder, har svært ved at lære at bruge grundlæggende matematiske operationer (addition, subtraktion, multiplikation, division) og med at forstå og bruge visuelt-rumlige repræsentationer af tal, såsom tal-linjer. En specifik matematisk indlæringsvanskelighed indebærer en nedsat evne til at tænke aritmetisk. Aritmetisk tænkning involverer “at tænke i, med og om tal”. Udviklingen og træningen af aritmetisk tænkning danner grundlaget for erhvervelsen af ​​grundlæggende matematisk forståelse.

    Vanskelighederne hos børn med dyskalkuli bliver ofte tydelige fra 1. klasse og fremad. Børn, der diagnosticeres med en specifik matematisk indlæringsvanskelighed i 1. klasse, har allerede vanskeligheder med at tælle i børnehaven. Sammensætning af tal kan kun ske med hjælp af fingre. Matematisk svage børn antager, at de skal tælle objekter i en systematisk sekvens for at få det korrekte resultat. De mister overblikket, så snart der ikke længere er en systematisk tællelig sekvens til rådighed for dem for at finde et svar, og samtidig forventes det at de kan bruge grundlæggende som strategi. De fortsætter med at bruge deres fingre til at tælle for at støtte deres arbejde med grundlæggende talberegninger, men kan senere ikke gå videre fra at bruge deres fingre uden målrettet træning. De er kun i stand til at krydse titallet ved at tælle på (for eksempel, når de prøver at finde ud af 8 + 7, fortsætter de med at tælle fra 8: 8 + 7 = 9, 10, 11… 15) – at tælle som strategi.

    Mange børn udvikler hemmelig tælling. Deres nedsatte evne til at bruge mere avanceret matematisk tænkning forårsager stigende vanskeligheder, når matematikundervisningen bliver mere avanceret. Det kræver god observationsevne fra lærerens eller pædagogens side for at genkende, at et barn er afhængig af hemmelig tælling.

    Spilæskerne kendes også under navnene Fingerfrei og Fingerfree.

Afprøvede materialer!
Skabt af lærere, afprøvet i klasseværelset
Brug for hjælp?
Skriv på info@forlagetvektor.dk eller ring +45 40 152 240
Personlig betjening!
De personer der tager telefonerne pakker også materialet - vi kender din ordre
Updating…
  • Ingen varer i kurven.