Forslag til aktiviteter
- Billedkort sæt med 61 kort
- 4 spilideer til 2-4 elever
Kortene er velegnede til ordforrådsindlæring til de første år af tyskundervisningen. Nedenfor findes 4 forslag til spil og aktiviteter som er taget ud af den oprindelige tyske vejledning, som kan findes i trykt form i spillets kortæske. Ved at anvende spillet lærer eleverne flertalsformen direkte sammen med entalsformen, udvider deres ordforråd og får en større sikkerhed.
Spil 1: MEMORY
Spilmaterialer:
- 12 eller flere valgfri kortpar, afhængigt af antallet af elever
Forberedelse:
Bland kortene og læg dem med forsiden nedad på bordet.
Spilforløb:
En spiller begynder og vender to kort op. Hvis han finder et par, navngiver han det i ental og flertal, f.eks. “en blyant og fem blyanter”. Derefter får han lov til at tage parret og vender to nye kort op. Hvis de to kort ikke passer sammen, vendes de igen. Så er det den næste spillers tur. Den spiller, der til sidst har flest kortpar, vinder.
Spil 2: LOTTO
Spilmaterialer:
- For 2/3/4 spillere – 12/18/24 valgfrie kortpar
Forberedelse:
Sorter entalkortene og læg dem med forsiden nedad som en bunke.
Bland flertalskortene og del dem ud: Hver spiller får 6 kort, som de lægger med forsiden opad.
Spilvariant 1:
Første spiller vender det øverste kort fra bunken. Det viser et billede, og første spiller navngiver det nu i ental og spørger efter flertalskortet, på tysk fx “Her er en blyant. Hvor er der flere blyanter?” Barnet med flertalskortet svarer på tysk: “Her er der flere blyanter” og lægger det ned ved siden af sit flertalskort. Herefter er det næste spiller der vender et kort og så fremdeles. Den første spiller, der har dækket alle sine flertalskort, vinder.
Spilvariant 2:
Eleverne får 1 minut til at huske deres flertalskort, derefter vendes de om. Som i spil 1 vender første spiller et entalskort og siger navneordet på kortet. Hvis en spiller er sikker på at have flertalskortet, banker vedkommende i bordet, får entalkortet og lægger det ved siden af sine skjulte kort. Hvis to eller flere elever banker samtidigt, får den, der banker først, kortet. Hvis ingen banker, fjernes det vendte kort fra spillet og lægges til side. Når bunken med entalkort er brugt op, afsluttes spillet. Eleverne vender deres skjulte kort. For hvert matchende entalkort får de 2 point, for hvert forkert eller manglende entalkort trækkes 1 point fra. Den, der har flest point, vinder.
Spil 3: SORTEPER
Spilmaterialer:
Forberedelse:
Bland kortene og del dem ud til spillerne. Hver spiller holder sine kort på hånden, så ingen andre kan se dem.
Spilforløb:
Spillere, der allerede har kortpar på hånden, lægger dem ned og navngiver dem efter efterhånden som de lægges ned fx “Jeg har en blyant og fem blyanter.” Dette gøres selvfølgelig på tysk. Derefter trækker den første spiller et kort fra venstre spillers kortstak. Hvis det passer til et af spillerens egne kort, lægger vedkommende parret ned og navngiver det som tidligere. Hvis det trukne kort ikke passer, lægger spilleren det til sine øvrige kort. Dette fortsætter med uret. Den sidste spiller, der har Sort Per på hånden har tabt.
Spil 4: SNAP
Spilmaterialer:
- For 2-3 spillere: 15 valgfri kortpar
- For 4 spillere: 16 valgfri kortpar
Forberedelse:
Bland kortene og del dem ud til spillerne. Hver spiller har sine kort med forsiden nedad foran sig.
Spilforløb:
Spillerne vender deres øverste kort hurtigt og lægger det i midten af bordet. Alle spillere sammenligner straks det nye kort med de allerede udlagte kort. Hvis en spiller opdager kortet, der danner et par med det nyopdagede kort, lægger han hurtigt hånden på det og siger “Snap!”. Han navngiver ental og flertal af parret, på tysk fx “den lille blyant – de fem blyanter” og lægger kortene til side. Derefter er det næste spillers tur til at vende et kort. Den spiller, der har flest kortpar til sidst, vinder.