Skumterninger til Tysk 6 stk “Deutsche Geschichten”

DKK 189,00 (eksl. moms)

Dette sæt er velegnet til brug i tyskundervisningen og giver eleverne en legende tilgang til det at fortælle historier. Hver terning indeholder tyske sætningstartere, som eleverne skal færdiggøre – enten som korte udsagn eller som begyndelsen på længere fortællinger. Terningerne kan bruges enkeltvis eller kombineres (2-3 ad gangen), hvor eleverne skal binde sætningerne sammen til én sammenhængende historie. Det gør materialet velegnet til både individuelle skriveopgaver, gruppearbejde og mundtlige øvelser.

Anvendelsen styrker elevernes fantasi, ordforråd og evne til at tænke kreativt og struktureret. Derudover giver materialet mulighed for differentiering, så elever på forskellige niveauer kan arbejde med det samme udgangspunkt – men i forskelligt omfang.

Sættet består af seks lydløse skumterninger på 4x4x4 cm.

TrinMellemtrin, Udskoling
KategoriSpil
  • Lærervejledning

    Dette sæt indeholder seks farvede terninger med forskellige sætningstartere trykt på hver side af terningerne.

    Sætningsstarter-terningerne bruges som en kreativ hjælp til elever, når de skal danne sætninger eller skrive korte historier. Terningerne fungerer som en praktisk støtte, der hjælper eleverne med at få lyst til at fortælle og skrive historier. De kan bruges enkeltvis eller i kombination med flere terninger. I sidstnævnte tilfælde skal terningernes resultater kombineres i en sammenhængende sætning eller fortælling.

     

    Forslag til øvelser

    Historier – her og nu
    Terningerne sendes rundt i klassen. En af eleverne, som holder en terning, bliver kaldt frem af læreren, rejser sig og kaster. Eleven skal straks fortælle en historie, som passer til den sætningstart, der vises på terningen. Historien kan både være opdigtet eller tage udgangspunkt i virkelige hændelser.

    Skrivehjælp til historier
    Sætningsstarter-terningerne egner sig godt som inspiration til skriveopgaver. En elev kaster en terning og vender tilbage til sin plads for at skrive en historie, der begynder med sætningen fra terningen. Øvelsen kan gentages individuelt med hver elev eller bruges målrettet til elever, som har svært ved at komme i gang med at skrive. Terningerne er også gode som støtte, når elever mangler idéer til hjemmeopgaver.

  • Ens, men alligevel forskellige
    Eleverne arbejder sammen parvis. Én af dem kaster en terning, og begge elever skriver derefter en tekst med udgangspunkt i det viste tema. De læser derefter deres historier op for hinanden og sammenligner, hvordan teksterne ligner hinanden eller adskiller sig. Hvis tiden tillader det, kan nogle af historierne læses op i hele klassen. Det kan også være spændende at lade hele klassen skrive forskellige historier med samme sætningstart. Øvelsen støtter både kreativitet og samarbejde.

    Dagbog
    Læreren bruger en sætningsstarter-terning til at foreslå et dagbogstema. Eleverne begynder med den indledende sætning og skriver videre som en dagbog. Indlæggene læses ikke nødvendigvis højt i klassen, da de kan indeholde personlige oplysninger.

Afprøvede materialer!
Skabt af lærere, afprøvet i klasseværelset
Brug for hjælp?
Skriv på info@forlagetvektor.dk eller ring +45 40 152 240
Personlig betjening!
De personer der tager telefonerne pakker også materialet - vi kender din ordre
Updating…
  • Ingen varer i kurven.