Say or Do

DKK 65,00 (eksl. moms)

Say or Do et et engelsk spil som retter sig mod elever i 2. til 4. klasse samt specialundervisningen.

Spillet styrker udtale og forståelse af ord og korte sætninger. Når spillet går igang, foregår det hele på engelsk, og de forskellige kategorier kræver at eleven forholder sig til spørgsmålene på engelsk også. Det er altså her, den engelske sprogforståelse bliver trænet og skærpet, eftersom spillet kræver en vis forståelse af det adspurgte, for at kunne svare korrekt.

Deltagerne skiftes til at slå med en terning (medfølger ikke). Øjnene på terningen afgør hvilken kategori og dermed udfordring den spiller, der har slået, skal have.

Kortenes kategorier er:
1. Yes or No
2. The opposite
3. Do it!
4. Odd one out
5. What is it?

TrinIndskoling, Mellemtrin
KategoriSpil
  • Spillets gang: (3-5 deltagere).

    Deltagerne skiftes til at slå med en terning. Øjnene på terningen afgør, hvilken udfordring den spiller, der har slået, skal have.

    Antal øjne på terningen = nummer på udfordring på kortet – bortset fra seks. Hvis spilleren slår en sekser, kan han/hun frit vælge mellem alle kategorier. En anden spiller læser op fra kort. Der kan eventuelt være en fast oplæser. Klarer spilleren, der har tur, udfordringen, gives ét point. Man kan spille på tid og tælle point. Den spiller, der har flest, har vundet. Eller man kan spille til den første spiller har fx 10 point og dermed vundet.

  • Beskrivelse af kategorierne:

    Yes or no: Her gælder det om at forholde sig til et udsagn. Er det sandt eller falsk? Er udsagnet sandt, svarer spilleren ”yes”, er det falsk, svarer spilleren ”no”. Det korrekte svar er angivet på kortet. Eksempel: A cow eats grass. (Yes)

    The opposite: Oplæseren siger det ord, der står på kortet. Spilleren siger det modsatte. Det korrekte svar er angivet på kortet. Eksempel: New (old)

    Do it!: Denne kategori indeholder udfordrin-ger af forskellig karakter. Nogle skal udføres mundtligt (altid på engelsk), andre ved fysisk aktivitet. Der skal eventuelt bruges redskaber: timeglas (10 sekunder), papir (eller tavle) og skriveredskab.

    Eksempler: Sing (one verse of) a song in English.

    Draw a house in ten seconds.

    Odd One Out: Her siger oplæseren fire ord, hvoraf de tre tilhører samme kategori. Det er spillerens opgave at spotte det ord, der ikke passer til de andre, og sige det. Det ord, der falder udenfor, er understreget på kortet.

    Eksempel: Moon, school, sun, planet

    What is it?: Spilleren, der har tur, skal her afgøre, hvilken kategori (overbegreb) et givent ord tilhører. Oplæseren siger først ordet oggiver herefter tre valgmuligheder. Det korrek-te svar er understreget på kortet.

    Eksempel: Purple: fruit, colour, weapon

Afprøvede materialer!
Skabt af lærere, afprøvet i klasseværelset
Brug for hjælp?
Skriv på info@forlagetvektor.dk eller ring +45 40 152 240
Personlig betjening!
De personer der tager telefonerne pakker også materialet - vi kender din ordre
Updating…
  • Ingen varer i kurven.