Sorteper med 10’er-venner

Af Vektor

DKK 65,00 (eksl. moms)

Sorteper med 10’er-venner er et sjovt til til indskolingen/ specialundervisningen, der hjælper eleverne med at lærer 10’er-vennerne!

Spillet består af 40 kort med tallene fra 1-9 samt et kort med Sorteper. Et stik består af 2 kort, fx vil kortet 7 danne stik med kortet 3. I vejledningen til spillet finder man 3 forskellige forslag til spil bl.a. en version af Sorteper, hvor der spilles med åbne kort, så eleverne får en dialog om stikkene med 10’er-venner og en lærer, pædagog, forældre kan spille med.

Spillet leveres i en solid plastæske (se billede)

TrinIndskoling, Specialundervisning
KategoriSpil
  • Beskrivelse

    Regler
    Antal spillere 2-4
    Spillet træner 10’er-vennerne og henvender sig til elever i
    indskolingen og den supplerende undervisning. Et stik består af 2 kort som til sammen udgør et 10’er-vennepar, fx vil kortet ’2’ danne stik med kortet ’8’, da disse to tal er 10’er-venner.

    Vi anbefaler, at man bruger de alm. regler for Sorteper. Ved 3 eller færre spillere anbefaler vi, at man samler de overskydende kort i en bunke og trækker fra bunken, frem for at fordele alle spillets kort imellem fx 2 spillere.

    Regler ved 4 spillere
    Kortene fordeles imellem spillerne. Spillerne samler først deres mulige 10’er-venner-stik, hver for sig, og lægger dem ned. Herefter trækker hver spiller, efter tur, et kort hos sin venstre sidemand. Hvis kortet giver et stik, lægges det ned.
    Venstre sidemand trækker nu et kort hos sin venstre sidemand, og så fremdeles. Spillet slutter med at alle stikkene er lagt. Den spiller der til slut har kortet Sorteper har tabt. Den spiller med flest stik har vundet.

    Variation ved 3 eller færre spillere
    ’Sorteper med bunke – åbne kort’

    Der spilles uden sorteper-kortet. Hver elev får 6 kort. De resterende kort samles i en bunke, hvor øverste kort vendes og lægges ved siden af bunken. Spillerne lægger nu deres 6 kort ned foran sig med billedsiden opad, så alle kan se hinandens kort. Først samler spillerne deres stik og lægger dem til side som i alm. Sorteper. Herefter trækker spillerne et kort efter tur, men hver spiller kan frit vælge, om
    de vil trække fra bunken, tage et vendt kort fra bunken, eller tage et af de andre spilleres kort, for dermed at få et stik. Spillerne får således mulighed for at se og regne mange regnestykker, tænke strategi, og bliver naturligt stimuleret til samtale og samar- bejde om matematikken evt. med en støttende lærer, pædagog eller forældre. Det er let at få stik, derfor er det ikke tilladt at trække igen, hvis man får stik.

    Spillet slutter, når der ikke er flere kort i bunken, eller bunken med de vendte kort. Stikkene tælles op, og vinderen er spilleren med flest stik.

    Spilvariationer

    Variation ved 3 eller færre spillere
    ’Sorteper med bunke – lukkede kort’

    Der spilles uden sorteper-kortet. Hver elev får 6 kort. De resterende kort lægges i en bunke som før.

    Øverste kort vendes og lægges ved siden af bunken. Alle spillerne lægger nu deres mulige stik ned foran sig. Herefter trækker spillerne, efter tur, et kort fra bunken, eller tager det øverste vendte kort ved siden af bunken. Hvis kortet man trækker fra bunken give et stik,
    må man trække fra bunken igen. Spillet afsluttes på samme vis som før: Når der ikke er flere kort, tælles stikkene op.

  • 10’er vennerne

    10’er vennerne er en betegnelse for to tal der kan ligges sammen og give summen 10. Det vil sige tal som 8 og 2 eller 5 og 5. 10’er vennerne er en god introduktion til matematikkens verden og kan med til at skabe en bedre talforståelse og tallenes indbyrdes forhold i matematikken.

    Spillet her træner netop de grundlæggende forhold mellem tallene i 10’er vennerne, i rammerne af en spiltype de måske kender i forvejen, nemlig sorteper. I sorteper skal man ud fra de kort man har på hånden danne stik, hvorfor det er nødvendigt for eleven at lære hvilke 10’er venner de mangler for at deres kort på hånden bliver til et stik.

    Spillet kan bruges til at skabe en ekstra engagerende dimension i matematikundervisningen, fordi eleverne ofte lader sig rive med at spillet, hvorfor det måske repeterende aspekt i træningen af 10’er vennerne pludselig minder lidt mere om leg.

    Skal der arbejdes mere i dybden med den første matematik, kan det anbefales måske at tage et kig på serien Sjov med matematik, der starter ud med “Sjov med matematik 0A”. Se hæftet i sin helhed her.

Afprøvede materialer!
Skabt af lærere, afprøvet i klasseværelset
Brug for hjælp?
Skriv på info@forlagetvektor.dk eller ring +45 40 152 240
Personlig betjening!
De personer der tager telefonerne pakker også materialet - vi kender din ordre
Updating…
  • Ingen varer i kurven.