Fingerfri – Multiplikation op til 100

DKK 190,00 (eksl. moms)

Fingerfri multiplikation op til 100

Multiplikation kan kun automatiseres, man kan kun lærer at gange ordentlig, ved at øve sig og gerne øve sig dagligt. For at undgå at eleven tæller indenad, bør tabellerne øves hver for sig, men ikke på den måde, hvor man tæller op fra 1 x …, 2 x …, 3 x …, osv. indtil man kommer til det ønskede resultat. Her kan denne kortæske hjælpe.

Denne kortæske giver eleverne mulighed for at øve sig på den lille tabel på en intelligent måde, ved at anvende strategier det bygger oven på de allerede indlærte strategier under arbejdet med addition og subtraktion.

Velegnet til: Elever i indskolingen, special- og støtteundervisning og dyskalkuli (talblindhed) 2-4 spillere.

Indhold: 200 spillekort (100 kortpar) i en solid æske heraf 100 opgavekort og 100 resultatkort • 10 fanekort • Instruktion

 

TrinIndskoling, Specialundervisning
KategoriSpil
  • Generelt

    Fingerfri kortæskerne til dyskalkuli er en samling af kort, som er designet til at hjælpe børn med at lære og forstå matematik ved at se på, men ikke tælle på fingrene. Hver kortæske indeholder et sæt kort, som dækker et bestemt matematisk emne.

    Vejledning

    Fingerfri multiplikation op til 100 indeholder 100 sæt memorykort til træning af multiplikation op til 100. Et kortpar består af et opgavekort og et matchende resultat kort. Multiplikation kan kun mestres og gradvist blive automatiseret ved at man øver sig og gerne dagligt. Multiplikation bør dog ikke øves som en sekvens, hvor man tæller op fra 1 x …, 2 x …, 3 x …, osv., indtil man når det ønskede svar. For at lette indlæringen af gangetabellerne 1 til 10 tager denne kortæske afsæt i en regnestrategi, hvor eleverne skal bruge de allerede indlærte strategier fra addition og subtraktion. Dette kræver, at eleven allerede har mestret addition og subtraktion, da eleven skal lære, at et multiplikationsproblem som f.eks. 9 x 3 kan løses på følgende måde: 9 x 3 = (10 x 3) – 3 = 27. (Se illustrationen i den trykte vejledning der følger med æsken).

    At lære spillekortene/strategien:

    Inden spillet skal eleverne se memorykortene og have strategien forklaret. Under spillet øver eleverne at løse en masse multiplikationsproblemer, men i vilkårlig rækkefølge frem for som en række eller en remse. Multiplikation udføres ved hjælp af addition- eller subtraktion strategier.

    Ved brug af addition som regnestrategi: 7 x 9 = (5 x 9) + 9 + 9 = 63

    Ved brug af subtraktion som regnestrategi: 7 x 9 = (10 x 9) – 9 – 9 – 9 = 63

    Beskrivelse af spillet

    Mindst 12 udvalgte kortpar, afhængigt af elevernes niveau antal. Jo mere dygtigere eleverne er, desto flere kortpar bør man anvende.

    Målet med spillet:

    Målet er at finde så mange kortpar som muligt. Dette Memoryspil handler imidlertid ikke om at finde identiske billeder, men om matematikopgaven og det korrekte resultat.

    Spilleinstruktioner:

    Kortene blandes godt og spredes ud med bagsiden opad på bordet. Spillerne tager tur til at vende to kort ad gangen.

    Hvis kortene ikke hører sammen, bliver de liggende med bagsiden opad. Hvis to matchende kort vendes, må spilleren beholde kortene.

    For at kunne identificere to kort, der hører sammen, skal en spiller løse opgaverne på kortet for at nå frem til resultatet på det andet vendte kort, med andre ord skal de løse beregningen ved hjælp af den relevante beregningsstrategi, der øves.

    En spiller må fortsætte med at finde kortpar, indtil de ikke kan finde et matchende par.

    Afslutning af spillet:

    Spilleren med flest stik har vundet spillet

  • Definition og symptomer på Dyskalkuli (talblindhed)

    Dyskalkuli er en specifik matematisk indlæringsvanskelighed. Børn, der har matematiske indlæringsvanskeligheder, har svært ved at lære at bruge grundlæggende matematiske operationer (addition, subtraktion, multiplikation, division) og med at forstå og bruge visuelt-rumlige repræsentationer af tal, såsom tal-linjer. En specifik matematisk indlæringsvanskelighed indebærer en nedsat evne til at tænke aritmetisk. Aritmetisk tænkning involverer “at tænke i, med og om tal”. Udviklingen og træningen af aritmetisk tænkning danner grundlaget for erhvervelsen af ​​grundlæggende matematisk forståelse.

    Vanskelighederne hos børn med dyskalkuli bliver ofte tydelige fra 1. klasse og fremad. Børn, der diagnosticeres med en specifik matematisk indlæringsvanskelighed i 1. klasse, har allerede vanskeligheder med at tælle i børnehaven. Sammensætning af tal kan kun ske med hjælp af fingre. Matematisk svage børn antager, at de skal tælle objekter i en systematisk sekvens for at få det korrekte resultat. De mister overblikket, så snart der ikke længere er en systematisk tællelig sekvens til rådighed for dem for at finde et svar, og samtidig forventes det at de kan bruge grundlæggende som strategi. De fortsætter med at bruge deres fingre til at tælle for at støtte deres arbejde med grundlæggende talberegninger, men kan senere ikke gå videre fra at bruge deres fingre uden målrettet træning. De er kun i stand til at krydse titallet ved at tælle på (for eksempel, når de prøver at finde ud af 8 + 7, fortsætter de med at tælle fra 8: 8 + 7 = 9, 10, 11… 15) – at tælle som strategi.

    Mange børn udvikler hemmelig tælling. Deres nedsatte evne til at bruge mere avanceret matematisk tænkning forårsager stigende vanskeligheder, når matematikundervisningen bliver mere avanceret. Det kræver god observationsevne fra lærerens eller pædagogens side for at genkende, at et barn er afhængig af hemmelig tælling.

    Spilæskerne kendes også under navnene Fingerfrei og Fingerfree.

Afprøvede materialer!
Skabt af lærere, afprøvet i klasseværelset
Brug for hjælp?
Skriv på info@forlagetvektor.dk eller ring +45 40 152 240
Personlig betjening!
De personer der tager telefonerne pakker også materialet - vi kender din ordre
Updating…
  • Ingen varer i kurven.