LÆR ORDKLASSER 1 “Navneord”

Af Kirsten Koch Jensen

DKK 29,00 (eksl. moms)

LÆR ORDKLASSER er et systematisk indlæringsmateriale, der henvender sig til elever i 1-4 klasse.

I dette hæfte arbejdes der med navneord, også kaldet substantiver. I hæftet læres bl.a. hvad der kendetegner navneord og hvordan de bøjes. I dette hæfte introduceres navneord trin for trin, så den enkelte elev løbende kan knytte nyt stof til tidligere bearbejdet stof. Materialet indeholder fem kapitler, der indledes med en række færdigheds- og vidensmål, som det tilstræbes, eleven skal nå ved at arbejde med hæftet. Efter hvert kapitel er der opgaver, hvor eleven kan tjekke sine færdigheder.

I materialet indgår forskellige former for taktile og kinæstetiske aktiviteter for at imødekomme elevernes forskellige læringsstile og for at give dem mulighed for at få stoffet ind på forskellige måder. de kinæstetiske aktiviteter tilgodeser desuden kravet om bevægelse i undervisningen.

TrinIndskoling
KategoriHæfter
  • Om navneord

    Navneord er den ordklasse der bruges som betegnelsen for ting. Det er eksempelvis dyr, personer, objekter, abstrakter eller situationer. På dansk består ordklassen af to grupper: Intetkøn og fælleskøn. Det er ord, hvor man før sætter ET og ord med EN. De to grupper kaldes også for T-ord og N-ord, specielt når der undervises i dansk som andetsprog. Størstedelen af de danske navneord tilhører gruppen af N-ord og er altså fælleskøn.

    Den latinske betegnelse for navneord er substantiver. Den latinske betegnelse bruges lige så ofte på dansk som den danske betegnelse, hvorfor det er værdifuldt for eleven at kende til begge betegnelser.

    En speciel type af navneord vi bruger det vi også kalder egennavne. Egenavne er ord eller navne for noget unikt. Fordi de er unikke, skrives de med stort. Egennavne er eksempelvis personnavne som William, Asta osv. – eller stednavne som København, Svendborg osv.

    Skal undervisningen differentieres eller gøres lidt underledes har vi også udviklet en serie af 5 spil med fokus på ordklasser. Spillene købes som end el af et sæt med 5. Se hele sættet her, hvor der både kan spilles med navneord, udsagnsord og tillægsord.

  • Arbejde i materialet

    Arbejdet i materialet er lagt an på tre arbejdsformer:
    – Elevens individuelle arbejde
    – Arbejde i par
    – Gruppearbejde

    Ved gruppearvejde, vil det optimale antal elever vil være fire, men det kan også udføres i grupper med tre til seks elever eller ved enkelte aktiviteter flere, hvilket så vil være angivet. Det er blot vigtigt, at alle elever i gruppen (og i par-arbejdet) kan komme til orde. Gennem individuelt arbejde får den enkelte elev mulighed for at tænke og prøve selv. I samarbejdet med andre får eleverne mulighed for at reflektere og tale sammen om det, som skal læres, hvorved det er lettere at nå til erkendelse.

    Serien er består af 4 hæfter: “Navneord“, “Udsagnsord“, “Tillægsord” og “Små ordklasser

    Der er også mulighed for at undervise i ordklasserne men med et mere modent udtryk end serien her. Hæftet henvender sig til elever, som har brug for en hurtig, men alligevel grundig gennemgang af de vigtigste ordklasser.. Hæftet hedder “Ordklasser i overbygningen“.

Afprøvede materialer!
Skabt af lærere, afprøvet i klasseværelset
Brug for hjælp?
Skriv på info@forlagetvektor.dk eller ring +45 40 152 240
Personlig betjening!
De personer der tager telefonerne pakker også materialet - vi kender din ordre
Updating…
  • Ingen varer i kurven.