LÆR ORDKLASSER 2 “Udsagnsord”

Af Kirsten Koch Jensen

DKK 29,00 (eksl. moms)

LÆR ORDKLASSER er et systematisk indlæringsmateriale, der henvender sig til elever i 1-4 klasse.

I dette hæfte arbejdes der med udsagnsord, også kaldet verber. I hæftet læres bl.a. hvad der kendetegner udsagnsord og hvordan de bøjes. I hæftet her introduceres udsagnsord trin for trin, så den enkelte elev løbende kan knytte nyt stof til tidligere bearbejdet stof. Materialet indeholder fem kapitler, der indledes med en række færdigheds- og vidensmål, som det tilstræbes, eleven skal nå ved at arbejde med hæftet. Efter hvert kapitel er der opgaver, hvor eleven kan tjekke sine færdigheder.

I materialet indgår forskellige former for taktile og kinæstetiske aktiviteter for at imødekomme elevernes forskellige læringsstile og for at give dem mulighed for at få stoffet ind på forskellige måder. de kinæstetiske aktiviteter tilgodeser desuden kravet om bevægelse i undervisningen.

ISBN978-87-93552-11-1
TrinMellemtrin
KategoriHæfter
  • Om udsagnsord

    Udsagnsordet er et af de vigtigste typer af ord i det danske sprog – det fortæller nemlig noget om det der sker.

    På latin kaldes udsagnsord et ’verbum’ og er det ord i en sætning, der beskriver aktiviteten. udsagnsordet er det, som subjektet udfører, altså eksempelvis det som en person forårsager eller gør. Udsagnsord fortæller også noget om tiden. Om det er noget, der sker nu, noget der er sket tidligere, eller noget der kommer til at ske.

    Skal undervisningen i udsagnsord differentieres eller gøres lidt underledes har vi også udviklet en serie af 5 spil med fokus på ordklasser. Spillene købes som end el af et sæt med 5. Se hele sættet her, hvor der både kan spilles med navneord, udsagnsord og tillægsord.

  • Arbejde i materialet

    Arbejdet i materialet er lagt an på tre arbejdsformer: 
    – Elevens individuelle arbejde
    – Arbejde i par
    – Gruppearbejde

    Ved gruppearvejde, vil det optimale antal elever vil være fire, men det kan også udføres i grupper med tre til seks elever eller ved enkelte aktiviteter flere, hvilket så vil være angivet. Det er blot vigtigt, at alle elever i gruppen (og i par-arbejdet) kan komme til orde. Gennem individuelt arbejde får den enkelte elev mulighed for at tænke og prøve selv. I samarbejdet med andre får eleverne mulighed for at reflektere og tale sammen om det, som skal læres, hvorved det er lettere at nå til erkendelse.

    Serien er består af 4 hæfter: “Navneord“, “Udsagnsord“, “Tillægsord” og “Små ordklasser

    Der er også mulighed for at undervise i ordklasserne men med et mere modent udtryk end serien her. Hæftet henvender sig til elever, som har brug for en hurtig, men alligevel grundig gennemgang af de vigtigste ordklasser.. Hæftet hedder “Ordklasser i overbygningen“.

Afprøvede materialer!
Skabt af lærere, afprøvet i klasseværelset
Brug for hjælp?
Skriv på info@forlagetvektor.dk eller ring +45 40 152 240
Personlig betjening!
De personer der tager telefonerne pakker også materialet - vi kender din ordre
Updating…
  • Ingen varer i kurven.